torsdag 26. september 2013

Vi tar DÆ me fra A t B!

Buss er en stor del av studentlivet, og det spesielt i Trondheim! Enten så er det til og fra skolen, til byen eller til butikken som ligger 10 minutter unna med gåavstand. Det er så irriterende når folk hopper på bussen og går av på den neste (ja, jeg gjør det selv). Uff, morgenbussene er vel de verste bussene. Morgentrøtte studenter kl.07:30 på vei til skolen med en Bodumkopp full av glovarm kaffe, som prøver å holde balansen i bussen, og du gjør hva som helst for å unngå å bli sølt på. Men kaffe må vi ha. Buss har blitt en stor del av hverdagen vår som studenter, og her kommer man definitivt i kontakt med mennesker om du ønsker det eller ikke. Du kan møte på veldig hyggelige mennesker som kanskje tar seg en prat med deg, du kan stå på bussen og prøve å balansere deg unna mannen som så absolutt ikke lukter godt, eller miste balansen og tryne midt på bussen og oppleve at ingen hjelper deg. Du kan gi en gammel dame plassen din og få et smil tilbake som gjør det verdt det å stå resten av veien, og du kan bli dødssulten av å lukte McDonalds mat som et ondt menneske er på vei hjem med for å spise. Det finnes så mange forskjellige situasjoner som utspiller seg på bussen, og jeg tror det er viktig å vite hvordan man skal takle dem. Ikke det at jeg har noen store svar, men ATB har ti punkter du kan følge for å bli en busshelt:

1) Bli sett. Bruk refleks, også der det er gatebelysning.

2) Gi tidlig tegn til sjåføren når du vil stoppe bussen.

3) Hold minst én meters avstand til buss i bevegelse. 

4) Vis køkultur. Ta hensyn til avstigende passasjerer. 

5) Ha en gyldig billett. Å reise gratis kan koste deg dyrt. 

6) Ha Mobillett og annen betaling klar FØR du går ombord. 

7) Tenk sikkerhet. Bruk setebelte og festereim for barnevogn. 

8) Vis hensyn. Gi plassen din til noen som trenger den mer. 

9) Vis hensyn. Unngå høylytte telefonsamtaler om bord i bussen. 

10) Hold bussen ren. Ikke drikk eller spis om bord.

Det var de ti bussvanene som gjør deg til en busshelt, hurra!

Bussen har på en måte en egen kultur. Den inneholder regler og normer som vi selv har skapt og overfører videre til de små! Vi kan vel si at menneskene som er i bussen, er en gruppe. Et type folk som har ett mål , å komme fram til noe. Så, for å begynne å tenke litt sosiologisk, så kan man jo faktisk si at denne gruppen mennesker er innenfor sekundærgruppen. Dette er begrep som Charles Cooley presenterte, og denne sekundærgruppen inneholder ”mennesker som bare forholder seg til hverandre etter generelle regler og er opptatt av ytelser, og ikke av følelser eller personlige forhold”. Det er nok veldig sjeldent man tar buss for å bli kjent med noen. Man hopper inn på bussen, står eller sitter, og hopper av når man kommer til destinasjonen. Så lenge man er på bussen holder man seg til de reglene som er både nedskrevet og svevende. Du bryr deg kanskje ikke om de andre rundt deg, enten om du står eller sitter (helst alene). Du er fornøyd så lenge du kommer fram.

Uansett hvor vi er hen, så er det noen vi må være og noen normer vi ikke kan bryte. Vi kan ikke gå rundt nakne i gata. Du roper ikke SCHOOL SUCKS på Dragvoll. Du setter deg ikke ned ved siden av en person på bussen når det er nærmest helt tomt der inne (iallefall ikke i Norge). Man har forskjellige roller overalt; som et menneske som forstår hva som er sosialt akseptabelt, som en student, og som et medbussmenneske. Om du vil bli akseptert som en del av samfunnet må man nærmest følge disse normene (hvor enn nå tragisk dette høres ut). Men hvorfor har det blitt sånn? Vel, vi mennesker liker å ha sosial kontroll. Vi liker å kunne vite hva vi kan vente oss av andre; at vi alle er forutsigbare og at vi vet hvilke adferdsregler som gjelder. Og det er denne forutsigbarheten som gjør at et samfunn fungerer uten for mye kaos! Folk forventer at du ikke setter deg ved siden av dem når det er ledige plasser andre steder. Vi har selv skapt forutsigbarheter, slik at vi kan føle at vi har kontroll over hva som skjer og andre sine handlinger.


Men så tenkte jeg da, som kommende sosialantropolog, å ta meg en en busstur for å observere litt! Jeg tok da 5´ern fra Ila opp til Buenget og tilbake, som tok en ca 35 min. Det var dette jeg så:

Jeg satt meg helt foran, for det var en stappfull buss, ved siden av ei jente som hadde sekken på fanget. Hun gikk av allerede i neste holdeplass og sa tusen takk da jeg reiste meg for å la henne gå av. Det er noe faktisk ikke alle gjør, å si takk altså, man tar det som et selvfølge at personen ved siden av deg må reise seg opp. Men jeg var faktisk ikke nødt til det, jeg kunne bare ha sittet der og latt henne slite litt. Så gikk en busshelt inn på bussen: Mobilletten var klar! Folk vil heller stå enn å sitte med folk, ihvertfall når det gjelder firerplassen. Det satt 2 personer i dem, og begge innerst, så det var plass til to til, men de valgte heller å stå på bussen. Faktisk så gjør jeg det også ganske ofte, jeg liker ikke å måtte ha så mye kontakt med folk(!). De som i det hele tatt satt seg der "frivillig" var en gjeng som kjente hverandre.

Så var det selvfølgelig klassikeren på plass: sekken din på setet ved siden av.
Når det ble ledig i setene ved siden av, flyttet personen som satt ytterst til de ledige. Ofte hendte det at når både en kvinne og en mann skulle gå av bussen lot mannen kvinnen gå av først, artig å se at gentleman rollen fortsatt eksisterer. Det var ganske mange som snakket i mobilen, men de holdt stemmene lavt og det samme når noen skulle le. Det som irriterte meg var når en mann gikk inn med barnevogn, så reiste ikke guttene (ca 17 år) som satt i barnevogn-seksjonen seg slik at det skulle bli bedre plass for vogna og for mannen. Han selv virket overrasket over at de ikke gjorde det, så der sto han og holdt barnevogna med den ene hånda og holdt seg selv fast med den andre på den andre siden av bussen. Han blokket hele gangen, men mye valg hadde han ikke! Det samme når han skulle av bussen, det var en stor barnevogn, så guttene kunne ha reist seg for å hjelpe ham, men det gjorde de ikke. De måtte ikke reise seg opp og gi plass eller hjelpe mannen med barnevogna, men det er snakk om høflighet. Så guttene gjorde ikke noe galt i forhold til lover av noe slag, men de gjorde ikke det folk forventer at de skal gjøre. Lurer på om det hadde vært annerledes om han hadde vært en kvinne...

Dette er mine egne observasjoner, andre kan observere noe annet. Men budskapet er hvertfall dette: Ta hensyn til andre, vær en busshelt!



* Ettersom det har vært snakk om det som er sosial akseptabelt eller ikke, så utfordrer jeg dere til å gi oss noen utfordringer! Skriv det ned på kommentarer!


Litteratur:
Shiefloe, M, Per (2011): Mennesker og Samfunn - innføring i sosiologisk forståelse. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, Bergen

5 kommentarer:

  1. Dette med busskultur er virkelig noe for seg selv ja. Og et av disse punktene som dere nevnet her, irriterer jeg med over hver eneste dag på 4er bussen i Lillehammer. Dette er en vanlig buss, med et normalt antall seter, som går den mest direkte veien til høyskolen og blir derfor den bussen folk helst velger. Når folk går på bussen på skysstasjonen (der bussen nesten er tom) fyller fort alle setene seg langs vinduet. Setet ved siden av der igjen forblir ofte tomt, og det gjerne gjennom hele den 15minutters lange bussturen. Men det som irriterer meg ved dette er som følger: bussen blir stappfull av folk som STÅR! Gangen er full av mennesker og ingen kommer seg noe sted. Ingen står trygt og ingen har spesielt god balanse. Men likevel velger folk å stå istedet for å sette seg på et av de ledige setene ved siden av noen andre. Folk er virkelig redd for nærkontakt, noe jeg syns er veldig rart når de heller velger å stå som sild i tønne, enn å være minumun 10 cm fra en annen person som sitter.

    Jeg opplevde også en gang at en dame satte seg ved siden av en ukjent mann når resten av bussen var tom. Han reagerte ved å bli helt sjokkert, og ved neste mulighet han så til å flytte på seg, valgte han å gjøre det. Han flyttet seg til en annen tom to-seter fordi en ukjent kvinne hadde satt seg ved siden av han.
    Så dette er kanskje en utfording til dere: sette dere ved siden av en person på en to-seter når det helt klart er mange andre ledige seter i bussen.

    SvarSlett
  2. Som samfunnsborger i dag, føler jeg at folkeskikk og engasjement er noe av det som er mest relevant. Det er ikke noe i denne verden som skjer om man ikke gir en innsats. En kan ikke ta ting forgitt. Jeg vet selv at jeg setter stor pris på å få et smil av en ukjent, det å føle at man ikke er usynlig i en verden av stress, travelhet og kaos. Det å flytte seg når folk skal forbi og være vennlig er en selvfølge for meg. Når det kommer til busskultur har dere så rett i alt dere skriver.

    Utfordringen jeg har å komme med lyder som følger:
    1. Start alltid bussturen med å gi bussjårføren et smil og et hei (bussjåføren er også en person, en person som velger å kjøre buss for å få oss fra et sted til et annet. Hver eneste dag)
    2. Er det et ledig sete på bussen, sett deg der. Ikke still deg i midtgangen.
    3. Den heldige personen du setter deg med eller står ved siden av på bussen skal du f.eks si "ha en fin dag videre" eller "god helg" før du går. Det er ikke sikkert at personen har en god dag, så en liten oppmuntring i hverdagen gjør underverker!

    SvarSlett
  3. Hurra, endelig noen som tar opp dette med bussetikette. Jeg bor i England, og her sier man både hei og takk for turen til buss-sjåføren. Jeg har etter en tid selv begynt å gjøre dette, og de fleste ser bare rart på meg.

    Utfordringer:
    Si hei og hadet til bussjåføren. Og slå av en prat med mennesket ved siden av deg! Det kan faktisk være veldig hyggelig!

    SvarSlett
  4. Det som faktisk ER pussig, er at vi tillater oss å bli mektig irritert over (les: utenfor bussen) bagateller. Eller er det bagateller?

    Som daglig pasasjer på bussen er det enkelte ting som irriterer meg mer og mer;
    1) Når du sitter ytterst mot midtgangen og personen som sitter ved vinduet skal av, og ikke velger å faktisk uttrykke at h*n skal av bussen. I stedet for er det MENINGSLØS romstering med rumpa plassert på setet, endte da ved å vende seg diskret mot deg (noe som er bedre enn neste alternaltiv) eller å rett og slett bare "romstere rundt". Alle som tar buss skjønner hva jeg mener her?! Aaaahhhh.... Bare si; unnskyld, jeg skal av. MYE greiere og MYE mindre TEIT!
    2) Folk som, på en eller annen måte, bruker kroppsspråket for å vise at det skal av bussen et halvt busstopp i forveien. Hva er vitsen? SPESIELT når du selv skal av på det neste stoppet og blir "tvunget" til å reise deg myyyye tidligere enn det du selv syntes er naturlig.
    3) Når det av og til kommer på mennesker som har et større behov for sitteplass en den som opptar setet. Dette skjer nesten alltid: Vedkommende som sitter regner med at noen andre vurderer om det er høflig å oppgi setet eller om den nye passasjeren ikke er så gammel eller trengende som det kanskje ser ut til. Og når det så er INGEN som tar ansvar å reiser seg, nei da er det rett og slett gått FOR LANG TID fra passasjeren kom på, slik at det er "megakleint" og plutselig reise seg da. Da innrømmer man nemlig at man feilvurderte situasjonen i utgangspunktet, og det tør man jo ikke! Følgen blir at den personen som sitter blir flau over seg selv i stedet, og stirrer hardt på mobilen og ingen andre steder resten av turen.


    SÅ til utfordring: le høyt og snakk om et upassende tema så hele bussen får det med seg. Legg så merke til om folk rundt deg reagerer! Hehehhee.... Lykke til :)

    SvarSlett
  5. Gøy å lese at folk engasjerer seg i dette og jeg er så enig med det dere skriver! Det beste med denne typen refleksjoner er at vi selv kan bli bedre medbussmennesker :)
    Vel, utfordringene er notert, de skal bli utført og bli skrevet om i et senere innlegg. Følg med, følg med!

    SvarSlett