BY VS BYGD.
Dei aller fleste studentar leiger
bustadar og som med dei fleste byane i Noreg, er Trondheim ein
studentby med til-flyttande studentar frå alle kantar i landet vårt.
For mange som leier ut bustadar eller kollektiv kan dei oppleve å få
nye bebuarar kvart år. Mange studentar er mobile og forflyttar
seg gjerne kvart eller anna kvart år, etter kvart som dei lærar seg
kvar alt er i Trondheim. Det eg vil ta opp i dette innlegget er
naborelasjonane mellom studentar og dei fastbuande i Trondheim. Dei
«innfødde». Det eg vil samanlikne med er heimstaden min. Eit lite
og oversiktlig lokalsamfunn der alle kjenner alle og der dei aller
fleste er genuint interesserte i livet ditt og tilbyr hjelp til ein
kvar tid når du treng det. Dette kan også slå ut negativt. Vi har
vel alle hørt om «bygdemonsteret», der ein 2 kilos fisk plutselig
vart 7 kilo, eller der sladder vert nådd til alle andre i bygda
utanom den personen det faktisk gjeld (sladder som ofte viser seg å
ikkje stemme). Poenget er at i eit lite lokal samfunn kjenner alle
kvarandre, på både godt og vondt.
I dette innlegget vil eg nemne omgrepet
Gemeinchaft, eit omgrep presentert av Ferdinand Tonnies. Dette
definerer han som lokalsamfunn med nære relasjonar. Det er noko som
er naturlig, nært og kjent og ein deltek i det som eit heilt
menneske med kjensler og sinn (Schiefloe 2011). Til kontrast
presenterte han omgrepet Gesellschaft, her var relasjonane kunstige,
planlagte og kalkulerande. Eit upersonlig og anonymisert
samfunn (Schiefloe 2011). Dette kan vi sette i samanheng med bylivet.
Eg trur eg kan påstå at det store fleirtalet av studentar i
Trondheim som bur heimanfrå, ikkje kjenner til eller har spesielt
nære relasjonar til naboen eller nabolaget. Eg sjølv bur i eit
kollektiv med tre andre jenter, og det måtte ha vore søndag, alle
kolonibutikkar stengt og ein verkelig trong for bollar , før eg går
på naboen si dør og spør etter mjøl. Helst ikkje då heller. Ei
handling som ville ha vore ei sjølvfølgje i heimbygda, vert ganske
fjern, då eg ikkje har noko som helst relasjon til naboen her i
byen. No skal det nemnast at eg ikkje har vore bort med kaffi koppen
til naboen og spurt om sukker eller mjøl, men andre tenester har
alltid vore ei sjølvfølgje der eg er frå.
Ein kan ha mange venner og kollegaer
her i byen, men for mange studentar opplev ein å vere anonym i sitt
eige nabolag. For mange er dette ein vanesak, då fleire er vaksne
opp på slike stadar og ikkje har behov for å vere knytt til
naboen. Men for meg er det ganske rart at eg ikkje kan helse og slå
av ein liten prat med naboen som du ser kvar dag og går forbi titt
og ofte. Istaden for gjer eg som vi nordmenn flest er kjent for. Vi
ser ned i bakken eller festar blikket forbi personen og hastar forbi.
Ein vesentlig faktor å sjå på i denne samanhengen er at vi har ein
heilt annleis type relasjonar til naboen i den store byen i forhold
til nærmaste nabo i det vesle lokalsamfunnet. Eit omgrep som er
relevant her er pleksitet. Dette definerar Bø og Schiefloe(2009:15)
slik: «mellom to aktører i
et samspill kan det eksistere flere bånd eller nettverksfibre.
Kvaliteten på bånd dannes på bakgrunn av hvor og hvor ofte de
møtes, hvilke roller de møter hverandre i, og hva slags
fellesaktiviteter de deler med hverandre».
I
mindre lokalsamfunn møter naboar kvarandre oftare enn i storbyen vil
eg kunne tåre å påstå. Dei delar same legekontor, handlar på
same butikk (som det ofte finst berre ein av, om ein er så heldig å
ha ein..), går på same festar og dansar, trimmar same plass, har
felles kjente og mange er i familie og er kollegaer. Som vi då kan
sjå er det større sannsyn og moglegheit for å etablere ein breiare
og nærare kontakt med naboen i lokal samfunn då ein delar såpass
mykje av kvardagen sin med slike personar. I storbyen som ein
tilflytta student er naboen som oftast berre ein nabo som bur i huset
oppom eller bortafor deg og ein har ikkje like mange felles arenaer å
møtast på utanom forbi-passeringa då begge kjem frå skule/jobb
eller butikken samtidig. Dette er ikkje meint som ein fasit, og slike
relasjonar vil variere. Det finst små lokalsamfunn der folk har budd
heile livet og ikkje har tatt seg tida eller bryet til å etablere
ein relasjon til naboen. Mange har ofte dei relasjonane dei treng
andre stadar. Eg veit også om studentar som titt og ofte vert bydt
på middag og andre aktivitetar av naboen. Så dette vil vere
forskjellig og er ofte opp til personane sjølv om ein har interesse
av å kjenne naboen.
Ein
interessant eksperiment ville vere å prøvd å gått bort til naboen
min her i Trondheim og spurt etter ein kopp med sukker. Eg lurer på
kva som hadde skjedd, hadde eg fått eit spørjande blikk som
tilsvara at no er det eit små sprøtt kvinnfolk her på dørstokken
min, eller hadde naboen smilt og svart: "Så klart!"? Heilt ærleg tårer
eg ikkje å prøve eingong. Skal tross alt bu her ei stund til og kan
ikkje risikere å øydeleggje mitt ikkje-eksisterande forhold til
naboen.
Kjelder:
Bø,
Inge og Per Morten Schiefloe(2009). Sosiale landskap og sosial
kapital, innføring i nettverkstenkning. Universitetsforlaget.
Schiefloe,
Per Morten(2011) Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar