En regnfull
sommerdag for to år siden, innså jeg at jeg måtte dra til
Trondheim for å få meg en utdanning. Var tydeligvis ikke god nok
for Oslo... På dagen jeg fant ut at jeg kom inn på NTNU, fikk jeg
også vite om to andre kompiser som også kom inn. Noe som
selvfølgelig gjorde ting mye lettere. Det ble en enighet om å
flytte inn sammen, og tanken på å flytte til en ny og fremmet by
ble mindre skremmende. Vi fant oss en liten og fin sokkelleilighet på
Kroppan, og før jeg viste ordet av det, hadde vi flyttet inn. Vi
fant oss fort til rette, og jeg sitter nå her i dag 2 år senere og
skriver et blogg innlegg om det å være førstiss, som pussig nok er
grunnlaget for eksamens karakteren min. Jeg fikk etterhvert
et fint og reliabelt sosialt nettverk, mye takket være en flott
faddergruppe. Per i dag bor jeg med to av de gutta jeg møtte der,
hvem skulle tro at man iløpet av en episk 10 dagers flatfyll ikke
bare skulle få nye romkamerater, men også venner for livet. Jeg
tror jeg var veldig heldig, 2011 var for meg et flott år, og det
mentale stresset/presser jeg trodde det å være førstiss skulle
føre med seg, skulle vise seg å ikke være så vanskelig å
håndtere.
Det å være
førstiss på universitet eller høyskole kan for veldig mange bli en
utfordring. NRK
publiserte for et par år tilbake en nett artikkel, der de skrev at
hver femte førsteårsstudent i Norge sliter med psykiske problemer.
I artikkelen poengteres det at mange studenter sliter med å stå på
egne bein. Anne Inger Helmen Borge, professor i utviklingspsykologi
ved Universitetet i Oslo, mener at det er helt normalt å få en
reaksjon når man flytter hjemme fra for første gang. Spesielt om de
er i den typiske aldersgruppen for førsteårsstudenter, som ofte er
18-19 år. Jeg var selv 19 år da jeg flyttet til Trondheim, og
merket selv denne reaksjonen Borge sikter til. Som en bortskjemt
mammagutt var de første månedene som selvstendig student noe
vanskelig. Nye gjøremål som å lage mat, alt av vasking og rydding,
betale regninger osv, bydde på noen frustrerende øyeblikk. Tall fra
Universitet i Oslo viser at frafallsprosenten for førsteårsstudenter
ligger opp mot 40 prosent innen enkelte studieretninger. Det er mange
grunner til at studenter dropper ut, alt fra økonomiske problemer
til faglige årsaker. Men det er sikkert også mange som dropper ut
fordi de ikke tåler det psykiske presset.
For
meg var gode venner nøkkelen for å takle presset. Når alt kommer
til alt er mennesker sosiale vesener. Vi er avhengige av andre, både
for å fungere som individer og for å fungere som samfunnsmedlemmer.
Følelsen av tilhørighet og fellesskap er sentrale sosiale behov som
i vesentlig grad er styrende for preferanser og adferd. Derfor er
venner viktig å ha, fordi det er gjennom sosiale relasjoner vi får
følelsen av fellesskap og tilhørighet, som vi så sårt trenger.
Men det er ikke alle som er i stand til å skape slike relasjoner til
andre. Sosiale relasjoner dannes når to aktører knytter til
hverandre på grunnlag av gjentatt interaksjon og gjensidige
forventninger. For min del var fadderuka en arena for gjentatt
interaksjon. Etter at opplegget var over, ble det normalt at jeg satt
med de fra faddergruppa på forelesninger og på kantina for å spise
lunsj, senere dannet vi en kollokvie gruppe som igjen åpnet for
gjentatt interaksjon. Det med gjensidige forventninger er litt mer
vrien. De fleste studenter er i en bestemt sosioøkonomisk og
kulturell gruppering, hvor de har tillærte preferanser, tankesett og
væremåter. Sagt på en annen måte, studenter har et særegent
habitus. Habitusen til studenter kan gi en opplevelse av fellesskap
innenfor visse studentmiljøer, og er derfor viktig å egne seg.
Habitus er noe man får gjennom sosialisering, det finnes visse
kulturelle koder om atferd, språk og væremåter man må ta til seg,
og det tar tid. Jeg merket fort at det var stor forskjell på folk
jeg møtte på Dragvoll, enn de jeg var vant med på Stovner vgs. Jeg
skjønte ganske kjapt at jeg ikke passet helt inn, og ble nødt til å
gjøre endringer i væremåten, Blant de viktigste endringene var at
jeg måtte snakke og kle meg annerledes. Jeg ble rett og slett nødt
til foregripe en fremtidig rolle, ved å oppføre meg på en måte
som jeg trodde kjennetegnet rollen, også kalt antesipert
sosialisering.
Dette
førte til et par kleine øyeblikk som jeg ikke trenger å skrive opp
her, vi har alle vært der, dere vet sikkert hva jeg mener... Da de
grunnleggene ''kodene'' var på plass, fant jeg ut at det viktigste
var å være seg selv. Det var ikke lett å være å være førstiss,
og er veldig glad for at den tiden er over. Sommeren mellom første
og andre året bruker mange studenter på å reflekter over
førsteåret, og ofte fører det til at ting blir lettere. Over
sommeren modner tanken på studenttilværelsen og man innser at veien
blir til mens man går.
Kilder:
Schiefloe,
Per Morten(2011) Mennesker
og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse.
Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar